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WADA, Morihiro / 和田守弘


Morihiro Wada (1947-2007) was born in Takamatsu City, Kagawa Prefecture in 1947. He graduated from Tama Art University, Department of Painting, Oil Painting Course in 1973. He met the Canadian video artist, Michael Goldberg in 1971, and began making video works and participating in the collective Video Hiroba. In the 1970s, he produced single channel video and many conceptual works that incorporated video into his performance. His film and video work explores phenomenological structures. He continued to produce works in various ways of expression such as video, photograph, painting, drawing, sculpture, installation, performance, among others. Solo presentations include series exhibitions held almost every year from 1971 through 2001, including The Revelations About Nature, Introduction on Methods from Recognition, Aplicación, The Recognition Construction, Hyojyutsu, and others. Major exhibitions include The 6th Japan Art Festival (1971, The National Museum of Modern Art, Tokyo, and others), Do It Yourself Kit (1972, Ginza Sony Building, Tokyo), Tokyo-New York Video Express (1974, Tenjo-Sajiki-Kan, Tokyo), Video Art (1975, The Art Institute of Chicago, Chicago), Artists Today (1979, Yokohama Civic Art Gallery, Kanagawa), Operation Equinox (1981, Centre Pompidou, Paris), The New Video Japan (1986, The Museum of Modern Art, New York), Introduction to Art History: Films by Contemporary Japanese Artists (1988, Meguro Museum of Art, Tokyo), Encountering the Others: The Kassel International Art Exhibition (1992, various sites,Hann. Münden and Kassel), Video-New World(1993, O Art Museum, Tokyo), and Exhibition Commemorating Yoshiaki Tono: Water Always Flows Together (2006, Gallery Tom, Tokyo). In 2009, his retrospective exhibition, Morihiro Wada: The Trajectory of Artist Who Ran Through 1967-2006 was held at Kanagawa Kenmin Hall Gallery. Since then, exhibitions include Vital Signals – Early Japanese and American Video Art (2009-2010, touring exhibition to Japan Society, New York; Museum of Fine Arts, Boston; Los Angeles County Museum of Art; Yokohama Museum of Art; The National Museum of Art, Osaka and other locations), Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions 2015 (2015, Tokyo Photographic Art Museum, Tokyo) MAM Research 004: Video Hiroba Reconsidering Experimental Video Groups in the 1970s (2016, Mori Art Museum, Tokyo) Japan Sound Archive―Morihiro Wada <<An Introduction to Methods in Cognition No.Ⅰ Self musical >> 1973 (Art & Space Cococara, Tokyo).

1947年、香川県高松市に生まれる。1973年、多摩美術大学絵画科油画専攻卒業。71年にカナダのヴィデオ作家マイケル・ゴールドバーグと出会ったことをきっかけにヴィデオを用いた作品の制作を始め、「ビデオひろば」に参加した。そうして和田は、1970年代を通してシングルチャンネルのヴィデオや、パフォーマンスを取り込んだヴィデオインスタレーションを多数発表してゆく。和田のフィルムやヴィデオは、知覚の認知構造を探るコンセプチュアルなものであり、それは当時の美術家の問題意識に根ざしていた。ヴィデオ、写真、絵画、ドローイング、彫刻、インスタレーション、パフォーマンスなどさまざまな表現手段で発表を続けた。 個展は、1971年から2001年まで、ほぼ毎年行った。「自然に於ける黙示禄」「認識からの方法序説」「アプリカシオン」「認知構造」「表述」「表基」等のシリーズがある。主なグループ展に「第6回 ジャパン・アート・フェスティバル」(1971年、東京国立近代美術館、東京他)、「Do It Yourself Kit」(1972年、銀座ソニービル、東京)、「Tokyo-New York Video Express」(1974年、天井桟敷館、東京)、「Video Art」(1975年、シカゴ美術館、シカゴ他)、「今日の作家展」(1979年、横浜市民ギャラリー、神奈川)、「エキノックス大作戦」(1981年、ポンピドー・センター、パリ)、「The New Video Japan」(1986年、ニューヨーク近代美術館、ニューヨーク)、「美術史探索学入門―現代美術としての映像表現」(1988年、目黒区美術館、東京)、「他文化との遭遇」(1992年、会場多数、ハン・ミュンデン/カッセル、)、「ビデオ・新たな世界」(1992年、O美術館、東京)、「水はつねに複数で流れる―東野芳明を偲ぶオマージュ展」(2006年、ギャラリーTOM、東京)。 2009年に回顧展「和田守弘展―走り去った美術家の航跡 1967-2006」(神奈川県民ホールギャラリー)が開催された。 「Vital Signals:日米初期ビデオアート」(2009−2010年、Electronic Arts Intermix (New York), 横浜美術館共催、ジャパン・ソサイティ(ニューヨーク)、国立国際美術館(大阪)他)、「第7回恵比寿映像祭」(2015年、東京都写真美術館、東京)「MAMリサーチ004:ビデオひろばー1970年代の実験的映像グループ再考」(2016年 森美術館、東京)「日本サウンドアーカイヴー和田守弘《認識に於ける方法序説 №ⅠSELF・MUSICAL》1973年」(Art&Space ここから、東京)


Works

Situation / 状況

The Recognition Construction・Hyojyutsu (Against application or mimesis) / 認知構造・表述

The Recognition Construction by the Film №Ⅳ / フィルムによる認知構造№Ⅳ

The Recognition Construction’75 / 認知構造’75

The Recognition Construction №Ⅷ [Variation Hamaoka Beach 1983] / 認知構造№Ⅷ 浜岡海岸

The Recognition Construction №Ⅷ Variation’84 / 認知構造№Ⅷ 変奏’84

The Recognition Construction №Ⅷ Variation’85 / 認知構造№Ⅷ 変奏’85

The Recognition Construction by the Film №Ⅳ / フィルムによる認知構造№Ⅳ